top of page

Voeg je bedrijf gratis toe aan Google Maps en vergroot je online zichtbaarheid.

Je online zichtbaarheid is een absolute must voor je bedrijf. Meer nog, als je niet gevonden wordt op Google bestaat je business in de ogen van veel consumenten niet.

Als je bedrijf op Google Maps en op de zoekresultatenpagina staat vermeld, kunnen mensen gemakkelijk de locatie van je bedrijf vinden en informatie over je bedrijf bekijken, zoals je telefoonnummer, website en openingstijden.

Is jouw bedrijfsprofiel nog niet actief, talm dan niet langer en maak er vandaag nog werk van.

Voor potentiële klanten is het bovendien een aanduiding dat jouw informatie actueel en nauwkeurig is en je als bedrijf het vertrouwen van je klanten verdient. Jouw vermelding bij Google is immers ook de ideale plek om reviews van klanten te tonen.


Screenafbeelding Google bedrijfsprofiel lpagina


Ik heb alle informatie ook op mijn website staan, waarom moet ik dan ook nog een Google bedrijfsprofiel aanvullen ?


De informatie op Google is direct beschikbaar voor je gebruikers en wordt als het ware onder hun neus geduwd. Voor je website moeten gebruikers eerst nog doorklikken. Tevens verhoog je de kans om gezien te worden en hoger in de zoekresultaten te verschijnen. Ga er maar van uit dat sommige gebruikers niet verder zullen doorklikken naar jouw pagina, maar misschien wel aangetrokken worden door de informatie van je concurrent van wie ze wel meteen zien dat die open is en aanlokkelijke foto's laat zien.


Staat jouw bedrijf nog niet op Google en Google Maps ? Dan is het hoog tijd voor actie !

In dit artikel begeleiden we je stap voor stap om je bedrijf toe te voegen.


Zorg vooraleer je begint dat je bent ingelogd met een Google account. Meestal ben je al ingelogd bij Google wanneer je Chrome gebruikt. Ben je nog niet ingelogd klik dan eerst rechtsboven op inloggen.



Stap 1: Claim of voeg jouw bedrijf toe op Google Maps


Claimen (indien jouw bedrijf reeds wordt vermeldt door Google)

  • Ga op je computer naar de Google zoekpagina (www.google.be)

  • Geef in de zoekbalk je bedrijfsnaam op.

  • Check voor een vermelding als “ben je eigenaar van dit bedrijf” en klik vervolgens deze link.

Opmerking: ben je reeds beheerder van een ander bedrijf op Google klik dan op: Ik ben eigenaar of beheerder van een ander bedrijf.


Nieuw toevoegen (via Google Maps)

  • Kan je je bedrijf nog niet vinden, surf dan naar Google Maps en vul het exacte adres in de zoekbalk in.

  • Klik met de rechtermuisknop op de exacte locatie op de kaart en vervolgens op de locatielink. Klik in de linkerkolom op Je bedrijf toevoegen.

Nieuw toevoegen (manueel) 

  • Lukt geen van de vorige methodes klik dan hier en vervolgens op de blauwe link Je bedrijf aan Google toevoegen en volg de verdere aanwijzingen.


Stap 2: Bouw je bedrijfsprofiel op


Google helpt je met een handige wizard om de informatie over jouw bedrijf gestructureerd aan te vullen.


shermafbeelding Bedrijfsprofiel Google  stap 1
  • Vul de naam van je zaak in.

  • Kies een Bedrijfscategorie.


Kan je niet meteen een passende categorie vinden, kies dan voor een categorie die redelijk bij je business aansluit. Je kan dit later nog aanpassen of verfijnen.





Stap 3: Voeg de locatie toe


In de meeste gevallen heb je een fysieke winkel of een kantoor (vb maatschappelijke zetel van je bedrijf). Kies in dat geval de optie om een locatie toe te voegen.

shermafbeelding Bedrijfsprofiel Google  stap 2
  • Vul de locatie van je bedijf in.


Het is belangrijk om zorgvuldig en nauwkeurig te werk te gaan bij het invoeren van deze informatie, omdat dit de informatie is die mensen op Google Maps zullen zien.





Opmerking: Ontvang je geen klanten op de locatie, dan kan ervoor kiezen om geen locatie toe te voegen. In dat geval biedt Google je optioneel de mogelijkheid om je afzetgebied te preciseren. Je kan ook een online afzetgebied toevoegen, na de adresstap wanneer je wel kiest om de locatie toe te voegen.


Stap 4: Vul je contactgegevens aan


Uiteraard is het de bedoeling dat klanten je ook online kunnen bereiken of je telefonisch kunnen bereiken.


shermafbeelding Bedrijfsprofiel Google  stap 3 - contactgegevens aanvullen
  • Vul je zakelijk telefoonnummer in

  • en het adres van je website.


Kijk goed na of de ingevulde informatie juist is, alvorens op volgende te drukken.






Stap 5: Verifiëren | bevestigen dat jij het bent !


Google zal je gegevens verifiëren. Hoe dat precies gebeurt hangt af van de situatie.

Tip: Vraag de maker van je website om je Site correct aan te melden in Google Search Console.

Voor onze eigen klanten voorzien we dit standaard in het pakket.


 Is je website reeds aangemeld via Google Search Console (met dezelfde login als waarmee je de voorgaande stappen uitvoerde) dan verloopt de verificatie nagenoeg direct en automatisch.


shermafbeelding Bedrijfsprofiel Google  stap 5 - verificatie manier kiezen

Andere verificatiemethodes zijn

  • Telefoon of sms,

  • e-mail

  • of verificatie per Briefkaart.

In dat laatste geval stuurt Google naar het opgegeven bedrijfsadres een kaartje met een unieke code die je naderhand in je Bedrijfsprofiel dient in te vullen om het te activeren.


Check!


Zodra je Bedrijf is geverifieerd staat je vermelding op Google Maps en op de zoekresultatenpagina. Je kan dat eenvoudig checken in Google Zoeken (tik je eigen bedrijfsnaam en locatie in in het zoekveld of zoek je eigen adres op maps)


Voortaan kan je je profiel beheren van op de resultatenpagina. Hierdoor is het bijzonder gemakkelijk geworden om aanpassingen te maken.


Je moet wel ingelogd zijn op je Google account, anders zie je deze mogelijkheid niet.




Heb je meerdere locaties te beheren dan kan je vanuit het centrale Google menu (de 9 blokjes naast je login rechtsboven een Google zoekpagina ) doorklikken naar de Google Bedrijfsprofiel beheerpagina. (of ga meteen naar URL business.google.com)



Wil je graag je bedrijfsprofiel vandaag nog online ? En lukt het niet helemaal zelf ?


--- > Gebruik de chatknop rechtsonder en we helpen je graag verder.


Nu je bedrijfsprofiel online staat kan je het ook makkelijk aanvullen en up-to-date houden. Hoe je dat doet lees je hier.


bottom of page