E-mailmarketing staat of valt natuurlijk met de kwaliteit van je adreslijst. Vaak merk ik heel wat enthousiasme om klanten met regelmaat te informeren over wat er reilt en zeilt binnen het bedrijf(je). Maar alle expertise in de meest vlotte tekst gegoten, of tal van nuttige aanbevelingen als gratis weg-gever ten spijt :
Alle energie gaat verloren als je die kennis niet tot bij een publiek krijgt als je niet over voldoende rechtmatig verkregen e-mail adressen beschikt .
Het woordje rechtmatig staat hierboven niet zomaar. Het is niet omdat het tegenwoordig een verplichting door de GDPR-ruling is om een expliciete opt-in te vragen vooraleer iemands e-mail adres te gebruiken, dat ik van mening ben dat je voordien zomaar adressen van her en der kon gebruiken. Laat staan adressen in bulk kon aankopen.
Als je resultaten wilt zien van je e-mail inspanningen raad ik je aan effectief enkel adressen te gebruiken van mensen van wie je weet dat ze effectief nieuws en tips van je willen krijgen, en er ook het nut van inzien.
Dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. We krijgen allemaal al teveel e-mails in onze box en de overweging om je adres prijs te geven is dan ook vaak geen lichtzinnige beslissing.
Maar je kan het natuurlijk wel een beetje in de hand werken. Hieronder een paar suggesties en mogelijkheden van wat je kunt doen om je mailinglijst organisch te laten groeien :
1. Zorg voor meerdere duidelijke inschrijf-formulieren
Duw het formulier niet al te abrupt onder de neus van je bezoeker, maar zorg er anderzijds wel voor dat het niet te missen is. Je mag er gerust meerdere op je website plaatsen. Mogelijke plekken op je website zijn :
* De kolom op de zijkant van je website
* Onder artikels en blogs
* In de footer (doormat) van je website
* Op je "over ons"pagina
2. Vraag niet meer dan nodig
Meer dan een e-mailadres en eventueel een voornaam heb je niet nodig om een nieuwsbrief te sturen. Elk bijkomend veld wat je vraagt, kan argwaan wekken en iemand weer laten twijfelen. Bovendien vullen sommige browsers vrij makkelijk automatisch een e-mail adres in, terwijl dat voor een naam vaak vergt dat iemand die manueel intypt. Anderzijds helpt een Voornaam wel om je nieuwsbrief persoonlijker te maken en stijgt daardoor de openingsratio.
3. Wijs op de vrijblijvendheid en wek vertrouwen
Geef meteen even mee dat je je bezoeker graag wilt te vriend houden en de mailbox niet zult overspoelen met berichten. Zonder een vast engagement aan te gaan kan je bijvoorbeeld wel iets zeggen over de frequentie of het aantal boodschappen dat iemand kan verwachten. Geef ook aan dat iemand bij elk bericht de mogelijkheid krijgt om zijn/haar mening te herzien en uit te schrijven. Hou je uiteraard ook aan die beloftes en wissel nooit adressen uit met anderen. ( tevens niet toegelaten in kader gdpr)
4. Maak een aantrekkelijk voorstel
Zet geen droge tekst bij je formulier. Schrijf je in, meld je aan, enz klinkt allemaal een beetje schaars en inspireert niet echt tot actie. Een goede CTA neemt angst weg, of geeft een goede reden. Voorbeelden zijn :
* Ontdek hoe je meer leads kunt scoren
* Zo krijg je wekelijks handige tips in je mailbox
* Krijg als eerste interessante kortingen en info over nieuwe producten
Pas op met gratis, kosteloos, en al te harde promotionele taal dat heeft vaak een averechts effect. Ook al kost het de inschrijver niks om je tips en nieuws te ontvangen. Het besef dat het nooit helemaal gratis is en het opgeven van dat klein stukje privacy ook een investering is, leeft wel degelijk bij de consument.
5. Zorg voor een interessante weg-gever
Biedt in ruil voor de inschrijving iets aan waar de klant onmiddellijk iets aan geeft en wat in directe relatie staat tot het product of dienst die je aanbiedt. Als je producten verkoopt lijkt dat op het eerste zicht iets makkelijker. Je kan een directe korting geven, of een korting beloven bij de eerstvolgende bestelling.
Een populaire aanbieder bij dienstenleveranciers is content. Een rapport of een e-book zijn populair, maar als je het mij vraagt een beetje platgetreden paden. Vaak bieden mensen die al een hele tijd in de business zitten en daardoor over ellenveel materiaal beschikken niet één enkel e-book aan, maar verwijzen we bijvoorbeeld al snel hun hele bibliotheek of hun bestseller, waardoor het concept een beetje uitgemolken wordt. Als kleinere aanbieder verschraalt je aanbod dan wat en klinkt het meteen minder interessant. In dat geval kan je beter onmiddellijk een stukje service aanbieden, zoals :
* Een gratis extra consult
* Een originele toevoeging ( bodyscan meting bij een massage, een proefpakketje biofood bij de voedingsadvizeur, enz
* Een expert-view (gratis website review, check van je sociale media kanalen ….)
6. Inschrijven als onderdeel van een proces of een reactie
Heb je een webshop of kunnen klanten bvb. reserveren via je website of reageren op je blog, vraag dan terloops even of ze zich in één en dezelfde moeite in willen schrijven voor je nieuwsbrief en of je hen mag berichten over interessante aanbieden
! Pas op : de gdpr-ruling bepaalt dat de opt-in expliciet moet zijn. Op voorhand een checkbox aanvinken, of zeggen dat ze door hun bestelling automatisch inschrijven of verplichten tot aanvinken om door te kunnen gaan mag allemaal niet, en getuigt bovendien van bijzonder weinig respect.
7. Vraag om door te sturen
Je ziet het niet vaak gebeuren, en toch is het een heel eenvoudige manier om je mailinglijst te laten groeien. Vraag je lezers gerust om je nieuwsbrief door te sturen of aan anderen te suggereren om zich in te schrijven. Je kan vragen het bericht door te sturen ( zorg er dan wel voor dat het voor de ontvanger makkelijk is om zelf ook in te schrijven). Maar je kan ook knoppen voorzien o; je nieuwsbrief te delen op sociale media. Allemaal gratis meegenomen visibiliteit en kansen om nieuwe mensen te bereiken.
8. Heb je een fysieke winkel of komen klanten bij je over de vloer
Zorg dan voor een inschrijfformulier bij de toonbank of de kassa. Je moet dan wel volgens het principe van de dubbele opt-in nog even bevestiging vragen per e-mail om dit adres effectief te mogen gebruiken. Indien je dat logistiek mogelijk acht, en bijvoorbeeld ook mooie offline flyers laat maken, kan je overwegen om mensen naar een post adres te vragen. Laat in dat geval voorkeur opgeven voor e-mail of post. Met name voor vastgoed, meubelen, juwelen, schoonheidszorgen of alles waar print kwaliteit indruk kan maken werkt dit over het algemeen goed.
9. Lanceer een wedstrijd of challenge
Dit is een heel interessante manier om snel een mailinglijst op te bouwen. Maar er zitten een paar addertjes onder het gras. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je aanbod voldoende aanlokkelijk is en in relatie staat tot het product of de dienst die je aanbiedt. Laatst zag ik een aanbod waarbij een city-trip kon gewonnen worden bij een aanbieder van groene energie. Een beetje misplaatst dus, en stel me vragen bij het effect van zo een actie. Maar de kans op een gratis beauty-pakket bij het massagesalon, of een fietsoutfit bij de natuurwinkel klopt dan weer wel helemaal
Ook een challenge kan een heel leuk iets zijn om aan te bieden. Engageer je bijvoorbeeld om gedurende een korte periode elke dag iets aan te bieden. Ik was fan van de actie die een vriendin voedingsconsulente opzette om bij het begin van het schooljaar moeders te helpen om een gezonde lunchbox klaar te maken.
10. Pop-up vensters
Dat zijn die schermpjes die plots uit het niks opduiken en over je scherm floepen. Ik ben er zelf geen fan van. Maar ze blijken volgens onderzoek wel goed te werken en hun nut op te leveren voor een pak hogere conversie. Hou dit dus beste een beetje achter de hand voor als je echt iets nuttigs en waardevols in de aanbieding hebt.
Commenti