top of page

Help, ik heb te weinig Facebook likes !

Bijgewerkt op: 1 feb.

Help … ik heb te weinig likes, was weer eens de opvallende kreet waar ik deze week mee werd geconfronteerd. Veel ondernemers denken helaas nog altijd dat hun bedrijfspagina op Facebook een populariteits-run is.


Op je persoonlijke Facebook pagina is het misschien leuk om heel veel likes te hebben op je berichten, en zeker als je mee wilt doen aan allerlei wedstrijdjes. Maar op je bedrijfspagina zijn ze van ondergeschikt belang. Populariteit en winst of aantrekken van nieuwe klanten zijn nu eenmaal verschillende dingen.


Uiteraard kan je bij het opzetten van een nieuwe pagina voor je zaak wel even je eigen vriendenkring vragen om je nieuwe pagina te liken. Op die manier kom je ook in het netwerk van je vrienden, waarbinnen je misschien al enige bekendheid geniet, eventjes onder de aandacht of laat je even weten dat je zaak er is. Dat is leuk voor je zelfvertrouwen als je wat likes binnenhaalt, maar ga er vooral niet te gauw van uit dat een Facebook like ook een effectieve klant wordt.


Sommigen laten zich zelfs verleiden om likes te kopen bij allerlei aanbieders die je tegen fikse betaling ineens een groot aantal likes aanbieden. Echter Facebook fans bij elkaar kopen is het domste wat je kan doen voor je zaak.


Euh… ik heb toch likes nodig om bereik te vergroten ?

Fout. Niet het aantal likes op zich zorgen er voor dat je meer mensen bereikt. Er zijn voorbeelden legio van pagina's met een groot aantal fans die toch slechts weinig mensen bereiken, en anderzijds pagina's met relatief weinig volgers die een groter aantal mensen bereiken. Hoe zit dat dan ?


Het organisch bereik neemt al jaren af door het overaanbod aan content waar we allemaal mee geconfronteerd worden. Je mag al heel erg blij zijn als de berichten die je op je pagina's plaats bij 10 % van je volgers doorkomen. Doch meestal zal het minder zijn.


Betrokkenheid en interesse zorgen voor viraal effect

Wel, belangrijker dan het aantal fans is namelijk hoe actief en betrokken je pagina-fans zijn. Zodra mensen je post ook effectief lezen, becommentariëren of verder delen laat Facebook dat weten aan de vrienden van je fans en creëer je een viraal effect. Op die manier komen meer mensen in contact met je zaak en je bedrijfsnaam en de diensten die je aanbiedt. Een betere en originele continue stroom vol interessante weetjes uitbrengen is dus key voor je business pagina.


Bovendien zal je ook gauw genoeg merken dat je vriendenkring en like'rs als businesspotentieel uitgemolken geraakt, eenmaal de nieuwsgierigheid getemperd en de obligate eerste aankoop achter de rug is. Het is iets anders als je een product of dienstenaanbod hebt dat heel nauw aansluit bij je sociale omgeving en bestaande facebook vrienden, maar ook dan zal je al snel de limieten ontdekken.


Hoe bereik je dan wel de juiste doelgroep waar je zaken mee kunt doen ?

Facebook wordt meer en meer een betalend advertentieplatform. Oeps… terug naar de business van de weekkrant-advertenties? Gelukkig niet. Sociale media als Facebook weten heel erg goed wie hun gebruikers zijn en wat hun noden zijn. Precies dat gegeven laat je toe je doelgroep redelijk tot heel scherp af te lijnen. Bovendien betaal je enkel voor mensen die je boodschap effectief zien. Slimme lezers hebben wellicht al door dat het er dus op aankomt je klantenpotentieel heel goed te bepalen, zodat je hoofdzakelijk geïnteresseerden bereikt en geen geld verspilt aan een publiek dat niks oplevert.


Adverteren ok, maar ook converteren is noodzakelijk

Hierboven heb ik al gewezen op het belang van goede inhoud die aanspreekt en waarmee je doelgroep zich betrokken voelt. Goede inhoud wordt immers makkelijker gedeeld of van commentaar voorzien. Dit is engagement en dat heb je nodig om zaken te doen. Wanneer je inzet op betalende advertenties wordt dat nog belangrijker. Je wilt immers liefst dat de mensen die je betalende content op hun muur zien er ook interesse voor hebben en naar je pagina doorklikken of actie ondernemen.


Goede marketing komt er dan ook op neer elke doelgroep aan te spreken in functie van wat hen aanbelangt of een oplossing en antwoord biedt op hun mogelijk probleem of vraag waar ze mee zitten.


Je publiek naar binnen halen

Eenmaal je mensen bereikt die interesse tonen voor je product of diensten komt het er vervolgens op aan daadwerkelijk met hen in contact te komen.


Beschouw je pagina even als een winkel. Als klanten binnenkomen ga je ze niet zomaar onachtzaam laten rondlopen zonder ze te begroeten of verder te informeren naar hun noden. Anderzijds moet je hen ook niet al te snel overdonderen met een al te commercieel of promotioneel opbod. Het risico dat ze snel weg zijn is immers ook online heel erg groot.


Contactgegevens zijn key voor een commerciële relatie

Vertrouw er ook hier niet op dat het enkel voldoende is dat je nieuw bereikte publiek jouw pagina gaat volgen om vervolgens met je bedrijfspagina en nieuwtjes in contact te blijven. Ik heb je hierboven al aangegeven dat het Facebook-algoritme bepaald aan wie van je volgers en op welk moment inhoud wordt getoond.


Een beter plan is dus om nuttige informatie te delen of iets aan te bieden in ruil voor contact-gegevens zodat je zelf de controle houdt over de verdere opvolging. Zulk een aanbieding kan een informatiesessie of brochure zijn, maar net zo goed een product sample of een kennismakingsaanbod. Wanneer bezoekers bereid zijn hun gegevens na te laten wijst dat bovendien op een interesse in je product of aanbod.


Maar misschien zijn ze op dit moment nog onvoldoende gevorderd in hun zoektocht om al onmiddellijk overtuigd te geraken. Een E-mail adres of andere contactgegevens zijn dan interessant om bijvoorbeeld door middel van nieuwsbrieven of notificaties van nieuwe blogposts in contact te blijven met je bedrijf en hen met de regelmaat van de klok even aan je bestaan te herinneren.


Vind je dit allemaal moeilijk en kan je advies of hulp gebruiken bij het aflijnen van je doelgroep en het plannen van content waarmee je publiek betrokken raakt, kijk dan even naar de verschillende adviezen en kant-en-klare oplossingen die ik aanbiedt om je hiermee te helpen.

Comments


bottom of page