top of page

Kijkers zijn ook potentiële klanten. Stuur je bezoekers niet weg.

Bijgewerkt op: 1 feb.

Toen ik recent enkele websites screende bij de voorbereiding van een workshop, moest ik meteen aan Jimmy denken.


Jimmy was destijds de verkoper van dienst in een kathedraal van een showroom bij een luxe automerk. Hij wist als geen ander klanten te overtuigen, eenmaal hij ze in zijn greep had. Een meester in conversie zeg maar. Een goeie verkoper met veel overtuigingskracht. En ik moet het hem nageven, over auto's wist hij alles. De hele markt en het aanbod kende hij als geen ander. Vaak keken collega's dan ook met veel ontzag naar Jimmy zijn aanpak en status als sterverkoper.


Maar als je wat beter op Jimmy zijn aanpak lette, en dat deed ik toen als junior marketeer natuurlijk, dan merkte je al snel dat hij er vooral die klanten uitpikte die al kort bij een aankoopbeslissing stonden. En nog net dat extra zetje nodig hadden.


Helaas had Jimmy zijn aanpak ook een keerzijde. Potentiële klanten die interesse toonden in de mooie auto's en even de sfeer kwamen opsnuiven, of het nieuwste model kwamen bekijken, kregen van Jimmy geen blik. Liefst wilde hij hen zo snel als kon weer buitenwerken. Ze waren namelijk toch geen kopers, maar kijkers. En die moest Jimmy niet. Stel je voor dat ze een vingerspoor achterlieten op de perfect gepoetste portieren. Of plaats namen op het fijn geborstelde leder. Hij moest er niet aan denken.


Ik vraag me nog steeds af hoeveel mensen op die manier een negatieve indruk kregen van het merk. En later, in het beslissingsproces voor een nieuwe auto, de onprettige ervaring aan de arrogante de verkoper hun achterhoofd hielden.


Voor een luxeauto met een grote winstmarge kom je er misschien nog mee weg. Maar helaas gedragen veel websites van Kmo’s, zelfstandigen en vrije beroepen zich als Jimmy. Aan de ene kant heb je de onpersoonlijke sites. Stijl dertien in een dozijn. En aan de andere kant de sites waar in overdreven mate aandacht naar conversie gaat. Dat laatste uit zich dan dikwijls in agressieve banners die over je scherm flitsen, en knoppen en formulieren allerhande. Zeker als first-time bezoeker heb ik het dan wel even gehad. Ga er dus maar van uit dat ook de gemiddelde surfer ook zo reageert. En direct je site verlaat.


Ik pleit er altijd voor om voor elk moment in de customer-journey gepaste content aan te bieden op je website. En ja hoor, je website kan zeker bijdragen om je naambekendheid te vergroten. Al moet je dat nu niet direct interpreteren als een pleidooi voor een soort digitale versie van je bedrijfsbrochure.


Je sitebezoekers die voor de eerste keer op je site langskomen of je bedrijf nog moeten ontdekken, heet je niet welkom door letterlijk "Welkom" op je site te zetten.
Maar wel door onmiddellijk duidelijk te maken waar je bedrijf voor staat. Je voldoende duidelijk te onderscheiden. En door te anticiperen op het probleem waarvoor iemand een oplossing zoekt.

Ook bezoekers die nog helemaal aan de start van hun zoektocht zitten hebben recht op valabele content. Op de informatie waar ze naar op zoek zijn. En liefst wil je dat ze je bedrijfsnaam of site herinneren en terugkomen. Niet één keer, maar een paar keer. Onderzoek wijst namelijk uit dat iemand meestal pas actie neemt na enkele bezoeken.


En daar kun je een beetje bij helpen door herkenbaar te zijn. En door met je website meteen een goeie en persoonlijke indruk te maken.


Zorg er voor dat nieuwe bezoekers je site herkennen en duidelijk kunnen linken aan je bedrijf. Misschien hebben ze wel eens eerder ergens een advertentie van je gezien. Zijn ze jou op sociale media tegengekomen. Of gewoon op straat. Of herkennen ze het logo op je bedrijfswagen.



Dat doe je onder meer zo:


Laat je bedrijfsnaam of logo zien in de hoofding van je homepagina, best linksboven of in het midden. Zodat bezoekers meteen zien dat ze op de juiste website zitten. Bied je lokaal diensten aan zorg dan zeker dan de bezoeker meteen ziet waar je bent gevestigd. Dat geldt ook voor heel wat diensten waarvoor mensen in het algemeen liever beroep doen op iemand uit eigen streek.


Maak meteen duidelijk waarover de website gaat, of welk product of dienst je aanbiedt. Denk eraan dat een beeld vaak veel meer zegt dan tekst. Zeker als je producten of duidelijk begrijpbare diensten aanbiedt. Ben je loodgieter, laat dan een beeld zien waarbij jezelf of iemand uit je team aan het werk is. Mensen houden ervan om mensen te zien op een website. Dat schept meteen een persoonlijke band. En door middel van de situatie maak je meteen ontegensprekelijk duidelijk waarover je site gaat. Een veelgemaakte fout is om de producten die je verkoopt of plaatst te tonen. Neem het voorbeeld van de loodgieter hierboven. Stel dat die een foto toont van een bepaald merk gasketel. Dan kan de bezoeker denken dat het over een verkoper van gasketels gaat, of misschien wel de fabrikant. Gouden regel, maak op je homepagina geen reclame voor je leveranciers, maar zet je eigen bedrijf in de etalage.

Kun je je aanbod of services niet meteen met een beeld illustreren, zorg dan voor een duidelijke headline. Administratieve taken, coaching, financieel adviseurs zijn minder makkelijk te illustreren zonder in clichébeelden te vervallen. Die gebruik je beter niet. Want de kan bestaat dat je concurrent net zo een beeld gebruikt, en je dus weinig uniek overkomt.


Vermeldt de services die je aanbiedt op een duidelijke manier. Of met andere woorden de problemen waar jouw bedrijf oplossingen voor kan bieden. Prop niet alles in het navigatie menu. Vaak is het handiger om een aantal duidelijke items weer te geven met enkele icoontjes. Maar overdrijf niet met een ellenlange lijst. Ook niet in je navigatie. En al zeker niet met zo een ellendig uitklapmenu. Uit gebruikersonderzoek blijkt dat telkens weer een afknapper te zijn. Heb je een groot aanbod structureer het dan even in enkele overzichtelijke rubrieken en gebruik daarvoor een icoontje.

En tenslotte het belangrijkste aspect. Zorg ervoor dat je uitlegt wat jouw eigenheid is. Wat je anders doet of aanpakt. Waar mensen kunnen op rekenen als ze met jou in zee gaan. Wat je persoonlijke inbreng is. Je kunt dat eventueel in een vraag formuleren. Een vraag waar iemand geen neen op kan zeggen. Aartjan Van Erkel, Nederlands copywriter en auteur van bestsellers, heeft het daar letterlijk over in zijn boek "Maak ze gek" (Aanrader).


TIP: Gebruik een favicon voor je site. Dat is dat kleine icoontje wat in het tabblad van je browser voor de sitenaam staat. In de browser is dat niet zo belangrijk.


Maar dat favicon is wel van ontzettend belang wanneer iemand in de browserhistorie of in favorieten je site terugzoekt. Zo een icoontje wat best je logo of ander herkenbaar teken laat zien, maakt het terugvinden een pak makkelijker. En dat geldt natuurlijk ook voor je sitenaam. Die is niet alleen voor SEO belangrijk, maar ook in de historiek.


Natuurlijk is het belangrijk dat bezoekers actie kunnen nemen op je site (wanneer ze zover zijn). En zijn er allerlei technieken om te zorgen dat je weet wie je sitebezoekers zijn, zo dat je ze kunt heractiveren. Maar dat is het onderwerp van weer andere blogberichten en tips die ik met plezier weggeef.

Comments


bottom of page